piątek, 21 lipca 2017

Gudjohnsen: islandská ikona, ktorá dostala krajinu na mapu svetového futbalu

Bol apríl 1996, keď sa v Estónsku stala pre Island dôležitá chvíľa: z ihriska odišiel muž s číslom 9, ktorý pobozkal na tvár svojho náhradníka, hráča s číslom 13.

deviatka mal na chrbte Arnor Gudjohnsen , jeden z prvých Islanďanov, ktorí sa živili futbalom v zahraničí.Trinástku potom jeho 17-ročný syn Eidur. "Mal som dve alebo tri dobré šance skórovať, nepodarilo sa, napriek tomu som spokojný, bol to môj prvý zápas v reprezentácii," povedal vyľakaný blondiak Gudjohnsen, budúce hviezda, po výhre 3: 0.

Jedna veľká islandská kariéra končila, druhá začínala.

O Gudjohnsena mladším sa vedelo, že je to veľký talent, ale jeho neskoršie kariéra predčila očakávania aj úspechy otca, ktorý hral v Belgicku za Loker en, Anderlecht Brusel či vo Francúzsku za Bordeaux.

Jeho potomka si vybral PSV Eindhoven, kde sa vtedy v útoku stretol s Brazílčanom Ronaldom.Kvôli škaredé zlomenine nohy síce nasledovala dvojročná pauza, po ktorej sa chvíľu rozohral na Islande, potom už ale prišli jeho chvíle: anglický Bolton, ďalej prestížne adresy ako Chelsea, Barcelona, ​​Monako, Tottenham…

S Chelsea získal dva tituly, s Barcelonou vyhral v roku 2009 vysoko cenený treble, teda ligu, ligu majstrov aj domáci pohár.

Stal sa z neho boháč, superstar, ale pri zranení zaháňal nudu hazardom, ktorému prepadol. Keď bol v Chelsea, priznal, že za päť mesiacov prehral v kasíne 400 tisíc libier, čo bolo vtedy takmer 20 miliónov korún!

"Viem, že keby som pokračoval, tak by som raz prehral všetko," povedal potom. "Keď som vyhral nejakú veľkú sumu, zažil som ohromný pocit radosti, ktorý sa dá prirovnať iba k adrenalínu po strelen om góle.Chcel som znovu vyhrať, ale namiesto toho som sa potápal hlbšie a hlbšie. Prerástlo mi to cez hlavu. Do kasína už nikdy nevstúpite, "sľúbil v roku 2003. Napriek tomu prišiel ďalší prúser, keď ho v roku 2005 chytili v Londýne opitého za volantom.

Ani to mu ale neubralo na popularite. Futbal hrať vedel náramne. Niet divu, že sa stal kapitánom Islandu a pre jeho obyvateľov futbalovým Bohom.Ním vedený národný tím bol ale roky outsider, čo sa zmenilo až nedávno.

"Island mal vždy dobré hráčov, len sa nikdy nestretli v rovnaký čas, v rovnakej generácii," myslí si Gudjohnsen, ktorý môže budúci rok osláviť 20 rokov v reprezentácii, v ktorej je s 25 gólmi najlepším strelcom histórie a tiež suverénne najstarším hráčom.

s nástupom novej generácie sa mu priblížila pre Island unikátnu príležitosť dostať sa na majstrovstvá sveta do Brazílie 2014. "Bola by to pre mňa skvelá šanca, ako sa rozlúčiť s reprezentáciou, "hovoril v novembri 2013 pred barážou s Chorvátskom.

v nej Island neuspel a Gudjohnsen hovoril:" Aspoň sa Island dostal na mapu svetového futbalu. "

Sám mal vtedy za sebou slabšie roky vo Stoke City, Fulhamu, AEK Atény (kde si opäť zlomil nohu), Cercle Bruggy a FC Bruggy.Nepočítal s tým, že by ešte niekedy mohol nakuknúť do reprezentácie, ktorá v piatok bude hrať s Českom o prvé miesto v kvalifikačnej skupine o Euro 2016.

Lenže ho znovu nakoplo angažmán v druholigovom Boltone, kam sa v zime vrátil po 14 rokoch ako ostrieľaní mazák. "Som trochu pomalší než predtým, ale snažím sa predať svoje skúsenosti. To sa od vás taky čaká, keď sa blíži koniec kariéry, "hovoril.

V marci ho tréner Lars Lagerbäck - po rok a pol dlhej pauze - povolal na kvalifikačné stretnutia v Kazachstane, kde gólom prispel k výhre 3 : 0. "Ľudia na Islande ho veľa rešpektujú vďaka jeh o kariére, ale aj ako človeka. Vie jednať s ostatnými hráčmi, ktorým radia a chce z nich dostať to najlepšie. Oni sú ochotní ísť tak ďaleko, ako len je to možné.Aj kvôli nemu, "uviedol Lagerbäck.

Pozývací list prišiel do Boltonu aj pred piatkovým zápasom s Českom. "Boli sme spolu dva roky v Chelsea, poznám ho a dúfam, že ma nebude veľmi trápiť," usmieva sa brankár Petr Čech.

Island stráca na Čechy jeden bod a sníva o účasti na prvom veľkom turnaji v histórii krajiny. "Prvýkrát som reprezentoval v roku 1996, takže môžem porovnávať: takhle dobrá atmosféra okolo národného tímu na Islande ešte nikdy nebola," hovorí Gudjohnsen. "Očakávania sú veľké.Keď som hovoril o tom, že sa nikdy nestretli dobrí hráči v jednej generácii, tak teraz sa zišli. "

" Guddymu "sa tak stále môže vyplniť dlhoročné želanie: dôjsť s Islandom prvýkrát na šampionát.

A potom skončiť…


< center>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz